توضیحات

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بسته بندی دارای 69 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بسته بندی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بسته بندی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بسته بندی :

بسته بندی

مقدمه
در سال 1035 بعد از میلاد فردی ایرانی (انصاری خراسانی) سفری به مصر كرد و اولین بار دید كه سبزیجات جهت فروش در كاغذ پیچیده می شوند و این اولین سند برای بسته بندی محسوب می شود. مركز تجارت بین المللی سازمان ملل متحد در سال 1993 در چهاردهمین گزارش ارسالی خود به كشورهای عضو می نویسد در چند ماه اخیر گزارشهای ناخوشایندی در مورد آلوده كردن

محیط زیست ناشی از ضایعات بسته بندی های گوناگون در طبیعت منتشر شده است و عوارض ناشی از نبود بسته بندی مانند آلودگیهای مواد غذایی، زیانهای ناشی از اتلاف محصولات كشاورزی ، گرسنگی و بیماری و از بین رفتن ارز حاصل از صادرات همواره مورد توجه صاحبان صنایع و مسئولین امر قرار گرفته است.
امروزه حدود 50% مواد غذایی كشورهای جهان سوم به علت نبود بسته بندی و نگهداری مناسب از بین می رود. این در حالی است كه میزان اتلاف در كشورهای صنعتی كمتر از 5 درصد است.
مشكل اساسی در بسته بندی گرانی مواد اولیه می باشد كه معمولاً تولید كنندگان از مواد غیر استاندارد استفاده می كنند و خود باعث ضرر و زیان فراوانی می شود. به زبان دیگر نبود تكنولوژی بسته بندی و عدم دسترسی به مواد اولیه مناسب بسته بندی از مشكلات صادر كنندگان كشورهای در حال توسعه می باشد.
بسته بندی عبارت است از كلیه عملیاتی كه كالا سالم و زیبا به دست مصرف كننده رسیده و حمل و نقل آن را تسهیل نماید. در بسته بندی باید عوامل متعددی را در نظر گرفت.
1- عوامل ثابت: همانند استحكام- كمی وزن و حجم بسته بندی – ظاهر زیبا و دلپسند – سهولت بارگیری و تخلیه – راحتی حمل برای خریدار – حداقل قیمت
2- عوامل متغیر: مقررات دولتی – سلیقه مصرف كننده – مصرف جامعه
بنابر این بسته بندی پوششی است كه كالا را در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی حفاظت می كند و باعث سهولت در حمل و جابجایی و تناسب با خریداران شده و در جذابیت های لازم برای توسعه فروش اثر می گذارد. با رعایت نكات لازم در مورد بسته بندی اولاً ضیعات صادراتی كشور در این زمینه كاهش می یابد و ثانیاً با افزایش جاذبه های مربوط به شكل ظاهری و نحوه عرضه كالا، فروش ما با قابلیت رقابتی بیشتر توسعه می یابد.
هدف اصلی از بسته بندی كالا این است كه در فاصله زمانی انبارداری، حمل و نقل و توزیع، صفات و مشخصات مهم كالا حفظ شده و از صدمات و خطرات احتمالی جلوگیری شده اولین قدم در انتخاب نوع بسته بندی یك كالای خاص و برای حصول به هدف یا هدفهای معین در بازارها، ترسیم شمای دقیق یا تصویر روشنی از الگوی توزیع آن كالا است.
بدیهی است در توزیع كالا از اینالگو باید پیروی شده بدین منظور یك روش یا مدل توزیع باید تهیه و ترسیم گردد. مدل توزیع بیان كننده سیستمی است كه از آن طریق كالا با توجه به كمیت و ضرورت حفظ كیفیت حمل می شود.
بهترین اساس برای ترسیم چنین مدل توزیعی مطالعه مستقیم تمام مراحل عملیاتی است.
حدود استفاده از چنین مدلهایی به مشخصات كالا و پیچیدگی بازار بستگی دارد. د

ر تمام موارد، علاوه بر مشخصات كالا و پیچیدگی بازار، ویژگی تبعی توزیع نیز باید مورد توجه قرار گیرد. نوع بسته بندی انتخاب شده باید در تمام مراحل توزیع قابل قبول و دارای كاربرد باشد. البته تذكر داد كه توجه به قیمت بسته بندی یكی از اركان اساسی می باشد.
بنابر این هدف اصلی از بسته بندی عبارتست از:

1- بسته بندی باید مناسب كالا باشد.
2- قیمت و جنبه اقتصادی آنرا در نظر بگیرید و اقتصادی ترین را انتخاب كنیم.
3- كاراترین حالت را داشته باشد (كه این مورد فقط بستگی به میزان آگاهی كامل مدیران از مواد اولیه موجود در بسته بندی مقدور می باشد)
بسته بندی ها جنبه احترام به طرف متقابل (مشتری) را دارد. بنابر این خیلی باید به آن اهمیت بدهیم (متأسفانه در ایران اهمیت چندانی به آن داده نمی شود و فقط جنبه حمل كالا را دارد)
بسته بندی ها تبلیغی است ارزان برای كالایمان (بازاریاب خاموش) بنابر این در تهیه و اطلاعاتی كه بر روی آن درج می كنیم و حتی در انتخاب رنگ آن باید دقت شود.
طبقه بندی بسته بندی:
1- در سیستم بسته بندی باید شناخت كامل به مواد اولیه بسته بندی داشته باشیم و همچنین از نظر خصوصیات كاربردی آنها باید به خوبی اطلاع داشته باشیم.
2- خصوصیات كالایمان را بدانیم و بر پایه آن بسته بندی مناسب انتخاب كنیم. مثلاً بدانیم كالایمان چه وزنی دارد، شكستنی است، احتیاج به حركت هوا دارد. حساسیت آن در مقابل لرزه و رطوبت چگونه است و ;
3- از نظر تكنولوژی دتمان باز باشد و بدانیم تكنولوژی مناسب بسته بندی (برای كالای مورد نظر) چیست مثل (وكیوم – فرم – كارتن – نایلون و ;)
4- مراحل توزیع را خوب بشناسیم و الگویی از آن ترسیم كنیم. بعد وسایل حمل و نقل ، انبارهای توزیع مشخص و بر پایه آن بسته بندی مناسب را انتخاب كنیم.
كالا یا بصورت عمده مصرف می شود (میوه جات) یا بصورت تكی (لوازم آرایش) در مورد هر كدام از موارد بالا فرم و شكل بسته بندی فرق می كند. آیا بسته بندی فقط برای حفاظت كالاست و یا اشتیاق خرید برای مصرف كننده ایجاد می كند؟
این سؤالی است كه در طراحی بسته بندی باید مورد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم بسته بندی مناسب اختیار كنیم.
بنا به مسائل بالا بسته بندی را به گروه های زیر تقسیم كرده اند.
1- بسته بندی كه تا آخر با كالاست (بسته بندی برای مصرف كننده یا بسته بندی واحد)
2- بسته بندی جهت حفاظت و حمل و نقل
3- بسته بندی صنعتی (بصورت پالت و یك كاسه شدن می باشد)
همچنین بسته بندی از نظر استراتژیكی به مواد زیر تقسیم می شود.
1- ارزش افزوده ایجاد میكند (می توان از مشتری بیش از مبلغ هزینه شده بایت بسته بندی پول گرفت)
2- به خریدار پرستیژ می دهد و ایجاد اعتبار می كند. (مثل خرید یكی از لوازم آرایش ماركدار)
3- قیمت تمام شده را پایین می آورد (در قبال فروش بیشتر، ضایعات و مرحوجی كمتری بدست می آید)
4- گروه اجتمای مورد نظر را عوض می كند.
در بسته بندی صادراتی هم باید نكاتی را توجه كرد به دلیل اینكه كالای ما مسافت بیشتری را طی می كند، آسفالت جابجایی بیشتری را دارد و همچنین رقابت جهانی وجود

دارد. بنابراین باید به نكات زیر توجه كنیم:
1- مطابق با استاندارد و مقرارات كشور متعهد باشد.
2- جلب توجه خریدار احتمالی و ترغیب به خرید (وسوسه جهت امتحان كالایمان)
3- متناسب با نیازها و خواست های بازار مورد نظر باشد.
4- توان حفاظت از ویژگی كالا را داشته باشد. (طعم – رنگ – بو)

شكل ظاهری و طراحی بسته بندی:
طرح بسته بندی باید به نحوی باشد كه شكل ظاهر و نمای عمومی ان جالب بوده و حداكثر فروش را تأمین نماید با توجه به آثار ذهنی و جذابیت طرح های بسته بندی در پیشبرد فروش توصیه می شود كه با شرایط و نیازها و سلیقه مصرف كنندگان بازار هدف آشنا باشیم و در طراحی از آن استفاده كنیم.
در انتخاب نوع بسته بندی لازم است بخاطر داشته باشیم كه بسته بندی یكی از حربه های بازاریابی است و نقش آن در موفقیت یا شكست در فروش یك كالا با دیگر حربه ها برابر است. مثلاً انتخاب صحیح منطقه های فروش به منظور دستیابی مؤثر به مصرف كنندگان بالقوه عامل بسیار مهمی است كه از نظر بازاریابی دارای اهمیتی برابر با بسته بندی صحیح است. یك بسته بندی خوب باید دارای طرح مناسب، مواد اولیه مقاوم و ساختی صحیح باشد. روش حمل و نقل یكی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب و بكار گیری نوع بسته بندی است. بطور مثال در تجارت بین المللی سبزیها و میوه ها هزینه های حمل و نقل بخش عمده ای از هزینه ها را تشكیل می دهد و در نتیجه نوعی از بسته بندی باید انتخاب شود كه این هزینه ها را به حداقل رساند.
این یك اصل اساسی است كه طراحی هر بسته باید با مشخصات و ویژگی های خاص، روش حمل و نقل و توزیع آن متناسب باشد. همینطور لازم است بسته بندی كالا با روشهای سرد كردن و یا انجماد آنها تناسب داشته باشد.
بعلاوه ، لازم است كل الگوی توزیع شامل شیوه های مختلف حمل (زمینی یا هوایی یا دریایی) مورد توجه قرار گیرد.
آنچه مسلم است بسته بندی تاكنون در كشور ما مورد توجه در خود قرار گرفته و نكات اصولی كه قبلاً ذكر شد رعایت نشده است. تولید كنندگان با توجه به بازار بسته داخلی سعی نموده اند تا آنجا كه ممكن است هزینه های خود را كاهش دهند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده اند. بی توجهی مصرف كننده به نوع بسته بندی به این مسئله دامن زده است. اما با اشباع شدن بازارهای داخل و نیاز به صادرات كالاها برای بدست آوردن بازارهای جدید و از طرفی بالا رفتن سطح توقع مشتری داخلی از نوع بسته بندی، تولید كنندگان را بر آن اشته است كه در سیاستهای خود بازنگری كنند. موقعیتهای صادرات كه گاه بوجود می آیند، به لحاظ ضعف در بسته بندی كالاها از دست می روند و در گروه صنایع غذایی، محصولات مهم و شاخص ایران، چون خاویار، زعفران، پسته و خرما علیرغم كیفیت بالای محصول تولیدی، بدلیل كیفیت پائین بسته بندی نتوانسته اند جایگاه خود را در بازار جهانی بیابند و حتی شاهد آن هستیم كه محصولات غذایی ایران با بسته بندی جدید توسط سایر كشورها در بازارها عرضه می شوند.
از سویی گشوده شدن بازارهای جدید در همسایگی ایران، همچون كشورهای آسیای میانه، افغانستان و عراق و بوجود آدن فرصت برای صادرات به این بازارها، مطالعه و سرمایه گذاری در بخش بسته بندی را كاملاً ضروری كرده است. در بازار داخل الگوی مصرف در حال تغییر است. شكل عرضه محصولات غذایی متحول شده و مصرف كننده انتظار بالاتر از بسته بندی این محصولات دارد. رعایت نكات بهداشتی، حذف مواد زیان آور، زیبایی و نگهداری بیشتر از ماده غذایی از موادی است كه اكنون بیش از پیش مورد توجه مصرف كننده قرار می

گیرد و تولید كننده ای موفق تر است كه هر چه بیشتر در جهت انتظار مشتری گام بردارد. در حال حاضر بیش از گذشته غذاهای آماده تولید و عرضه می شود و این تولید در پاسخ به تقاضایی عرضه می شود كه روز به روز در حال افزایش است. صنعتی شدن شهرهای بزرگ و تمایل كمتر جامعه به تهیه غذا بشكل سنتی قدیم باعث افزایش تقاضای جامعه برا

ی غذاهای آماده مصرف شده است. علیرغم افزایش تولید، بستهبندی و شكل عرضه آن همگام با آن رشد نداشته است. هنوز هم بسیاری از غذاها در ظروف قدیمی سرو می شوند كه فاقد قابلیتهای لازم از نظر بهداشتی و نگهداری غذا تا زمان مصرف هستف یكبار مصرف برای بسته بندی غذاهای سنتی ایرانی كه اغلب بصورت گرم مصرف می شوند ظروف مناسب طراحی نكرده اند و اغلب همه ما این غذاها را در ظروف نامناسب خریداری كرده ایم و صرف یك نوشیدنی داغ در لیوانهای یكبار مصرف فعلی با مشكلات این لیوانها اعم از مقاوم نبودن و ضریب انتقال حرارت بالا و بهداشتی نبودن آنها روبرو شده ایم.
ظروف موجود در بازار اغلب با تكیه بر تولید ورق پلی استایرین معمولی و شكل دهی بر اساس روش ترموفرینگ و وكیوم فرمینگ تولید می شوند. اینك در اغلب كشورهای پیشرفته این تكنولوژی بخصوص برای سرو غذاهای گرم منسوخ شده و این ماده تنها برای بسته بندی مواد غذایی سرد مورد استفاده قرار می گیرد.
آنچه باعث اصرار تولید كنندگان و عرضه كنندگان محصولات غذایی بر استفاده از این نوع ظروف می شود، قیمت پائین آن نسبت به سایر رقباست. اما این مقاومت در مقابل خواست مشتری قرار گرفته است كه خواهان كیفیت بالاتر در بسته بندی ماده غذایی است.
اكنون مدیران آگاه مؤسسات تولیدی مواد غذایی به این نكته پی برده اند و با روی آوردن به بسته بندی های جدید كه بهداشتی و مقاوم ترند و دارای مقاومت بیشتر و زیباترند، سهم خود در بازار فروش را افزایش داده اند.
از جمله مواد جدید كه بخصوص برای سرو غذاهای گرم مناسب است می توان به فوم پلی استایرین اشاره كرد. بطور كلی پلی استایرین جزء پلیمرهای ارزان قیمت محسوب می شود و در مقایسه با سایر مواد موجود استفاده از آن در بسته بندی باعث كاهش هزینه ها می شود.
ورقهای فوم پلی استایرین، همچون ورقهای پلی استایرن معمولی قابلیت آنرا دارند كه به روشهای ترموفرینگ و كیوم فرینگ شكل دهی شوند. در مقایسه با ظروف قدیمی ، این مواد قابلیت انعطاف بیشتری دارند. ضربه و فشار را بهتر تحمل می كنند و بخصوص عایق حرارتی محسوب می شوند، كه در سرو غذاهای گرم بسیار حائز اهمیت است.
از نظر شكل ظاهری بسیار زیباتر از ps معمولی هستند.
عایق بودن این ظروف باعث می شود كه ماده غذایی گرم تا مدت طولانی دمای خود را حفظ كند كه این مطلب با الگوی مصرف حاكم بر جامعه سازگار است. بطوریكه غذای خریداری شده از محل تولید تا مصرف همچنان گرم باقی می ماند كه نیازی به گرم كردن مجدد آن كه مستلزم صرف انرژی و وقت است نخواهد بود.

بعلت انعطاف این ورقها، ظروف تولیدی با این ماده دارای درب متصل به بدنه اصلی هستند كه نگهداری بیشتر ماده غذایی را به همراه دارد و این مطلب بخصوص در مورد غذاهای مایع نمود بیشتری پیدا می كند.
سرو نوشیدنیهای گرم در فصل زمستان و نوشیدنیهای سرد در

تابستان در لیوانهای قدیمی پلی استایرن همواره با مشكل مواجه است. بخصوص در مورد مایعات گرم كه باید گفت لیوانهای قدیمی از نظر بهداشتی هم توصیه نمی شوند. به دلیل ضریب انتقال حرارت بالای لیوانهای قدیمی مایعات گرم بسرعت سرد شده یا بالعكس مایعات سرد خیلی زود گرم می شوند.
و مصرف كننده را وادرار می كند قبل از سرد شدن یا گرم شدن آنرا مصرف كنند حال آنكه لیوانهای جدید قادرند دمای آن را تا مدت نسبتاً طولانی ثابت نگهدارند و علاوه بر آن مقاومت فیزیكی بیشتری در مقابل ترك خوردن و ضربات وارده دارند و مصرف كننده بدون احساس ناراحتی از دمای بسیار بالا یا بسیار پائین جداره لیوان می تواند آنرا بدست بگیرد.
مزایای یاد شده در كنار اقبال عمومی به بسته بندی های جدید، دامنه مصرف این محصول را افزایش داده است. در اسان خراسن هم شاهد عرضه گسترده این نوع ظروف یكبار مصرف هستیم. اما به دلیل عدم وجود تولید كننده در استان، این محصول بطور كلی از مراكزی چون تهران و سایر شهرهای كشور به استان وارد می شود.
به دلیل چگالی پائین فوم و حجم بالای محصول ، هزینه حمل و نقل از نقاط دور دست به استان خراسان باعث شده قیمت تمام شده آن برای مشتری خراسانی بالاتر از شهرهای مبدأ باشد و این مطلب باعث می شود. ظروف قدیمی به دلیل اختلاف قیمت بیشتر، مورد استفاده قرار گیرند. با تولید این محصول در استان و حذف هزینه حمل از قیمت تمام شده آن بطور قطع سرانه مصرف آن گسترش بیشتری پیدا خواهد كرد و این خود به رعایت بیشتر موازین بهداشتی در عرضه محصولات غذایی منجر خواهد شد كه در نتیجه از میزان بیماریهای حاصل از بسته بندی نامناسب مواد غذایی كاسته خواهد شد.
كلیات در استان شناسایی محصول و ارتباط منطقی آن با زنجیره تولید
پلی استایرین:
اولین بار در سال 1940 پلی استایرین توسط شركت آلمانی فاربن اینداستریز (J.G.Farben Industries) تولید و به عنوان عایق در صنایع الكتریكی مصرف می شد. در زمان جنگ جهانی دوم كه راه ورود لاستیك طبیعی به آمریكا بسته شد. این پلیمر برای تولید لاستیك مصنوعی در آمریكا بكار گرفته شد. پس از جنگ كه مجدداً ورود لاستیك طبیعی به آمریكا آغاز شد، مصرف پلی

استایرین به مراتب كمتر از تولید آن بود. از این رو بازاریابی وسیعی برای مصرف پلی استایرین برای مصارف روزمره آغاز گشت، در نتیجه پلی استایرین یكی از معروفترین پلاستیكهایی است كه در اغلب صنایع مورد نیاز بوده و مصرف می شود.
از جمله مواردی كه باعث شد توسعه كاربرد این پلیمر شدند. شفافیت ، شكل پذیری و قیمت اندك آن است كه خود باعث ایجاد جایگاهی مخصوص در بین انواع پلیمر شد. ظرفیت تولید جهانی پلی استایرین در دهه گذشته با رشد متوسط 2/5 درصد از 8745 هزار تن در سال 1995 به 15295 هزار تن در سال 2001 رسیده كه در مدت یك دهه تقریباً به میزان 2 برابر افزایش یافته است. این پلاستیك برخلاف سایر پلاستیكها، ویژگی بلوری نداشته و شفاف است.
پلی استایرین در برابر جذب آب مقاومت خوبی ذاشته و تا حدودی خواص الكتریكی خوبی دارد. این پلیمر با مصرف جهانی 14 میلیون تن حدود 9 درصد از مصرف پلیمرهای اساسی را در بر می گید.
پلی استایرین در 3 گرید HIPS (مقاوم در برابر ضربه)، GP (چند منظوره و EPS (انبساطی) تولید می شود.
گرید معمولی (GPPS)
این پلیمر به دلیل خواصی مانند شفافیت ، مقاومت در برابر جذب ریوبت ، نداشتن بو و مزه، عایق الكتریسیته و نیز خاصیت قالب پذیری خوب به استقال فراوانی روبرو شد. به همین جهت در ساخت وسایلی كه از این ویژگیها بالاترین بهره را ببرد استفاده می شود. كاربردهایی همچون ظروف یكبار مصرف، لوازم بهداشتی، ورزشی، صنایع اتومبیل سازی، لوازم خانگی، صنایع الكتریكی، كامپیوتر و ; از جمله مواد استفاده این پلیمر می باشد.
پلی استایرین (C8H8) با وزن مولكولی مونومر 15/104 دارای 26/92 درصد كربن و 74/7 درصد هیدروژن است. چگالی پلی استایرین 04/1 تا 07/1 g/m3 است كه اندكی بیش از آب است.
این پلیمر به سهولت شعله ور می شود و می سوزد و با حذف شعله به سوختن ادامه می دهد. در برابر حرارت نرم می شود و دمای نرم شدن آن 70 تا 115 درجه سانتیگراد است.

با بخار واكنش نمی دهد و در برابر الكلها، آب و روغن مقاوم است و در آنها حل نمی شود. حلالهای پلی ستایرین اتیل استات ، بنزن، متیلن كلرید هستند كه در محیط زندگی رو

زمره یافت نمی شوند. از این رو برای مصارف خانگی و روزمره و بسیاری صنایع مناسب است.
پلی استایرین در رده پلیمرهای آروماتیك قرار دارد.
پلی استایرین چند منظوره دارای گریدهای مختلف است كه دو گرید 1160 و 1540 آن در پتروشیمی تبریز در ایران تولید می شود تولید این مجموعه سالانه 25000 تن است كه جوابگوی تقاضای بازار ایران نیست و مابقی وارد می شود طرح تولید پلی استایرین شركت پتروشیمی پارس با ظرفیت 000/250 تن در حال راه اندازی است. این طرح در سال 1384 به بهره برداری خواهد رسید.
پلی استایرین به راحتی قابل بازیافت است.
گرید مقاوم (HIPS)
پائین بودن ضربه پذیری گرید معمولی باعث شد كه مصرف پلی استایرین اصلاح شده یا مقاوم به شدت رشد كرده و در رده پلیمرهای پرمصرف قرار گیرد. از خصوصیات برجسته گرید مقاوم ، خواص مكانیكی، بخصوص ضربه پذیری خوب همراه با قیمت ارزان است كه این خصو

صیات باعث استفاده از پلی استایرین با گرید مقاوم در ساخت انواع وسایل و تجهیزات گردیده.
اصلاح پلی استایرین موجب افزایش چغرمگی، استحكام ضربه ای و افزایش كشش طولی می گردد. این عمل شفافیت پلی استایرین را نیز خراب می كند. پلاستیكهای

PS اصلاح شده با لاستیك معمولاً در ساخت تلویزیون و لوازم خانگی، قسمت داخل یخچال، (طبقات، پوششهای داخلی) و ظروف نگهداری استفاده می شود. مصرف كنونی و جهان این گرید همراه با گرید معمولی حدود 11 میلیون تن است كه پیش بینی می شود در سال 2011 این میزان به حدود 15 میلیون تن برسد.
گرید انبساطی
پلی استایرین كه بلوكهای پلاسوفرم به عنوان عایق برودتی در سردخانه ها و یخچالهای صنعتی، خانه های پیش ساخته انواع فومهای بسته بندی لوازم برقی و الكترونیكی (به عنوان ضربه گیر) و انواع یخدان استفاده می شود. این پلی استایرین در مرحله تولید گرانول آن با گاز پنتان عمل آوری می شود بطوریكه در هنگام تولید فوم با در معرض بخار قرار گرفتن ، دانه های گرانول افزایش حم پیدا كرده و در قالب شكل می گیرد. میزان پلی استایرین موجود در واحد حجم محصول نهایی در این روش 2 تا 3 درصد متغیر بوده و مابقی حجم را هوا تشكیل می دهد.
پیش بینی می شود كه مصرف گرید انبساطی پلی استایرین در سال 2011 بالغ بر 4/3 میلیون تن گردد.
تعریف ویژگیها و مشخصات فنی محصول از نظر شكل ظاهری ، طبقه بندی
تعریف:
محصول واحد تولیدی، ظروف یكبار مصرف از جنس فوم پلی استایرین می باشد. این ظروف در اشكال و طرح های مختلف جهت بسته بندی و عرضه غذاهای مخت

لف كاربرد دارند. فوم پلی استایرین ، از فرآیند اكستروژن همزمان با تزریق گاز بوتان و سپس شكل دهی ورق حاصله بدست می آید.
ویژگیها و مشخصات فنی محصول
ظروف یكبار مصرف فوم پلی استایرین با چگالی حداكثر 80 kg/m3 دارای وزن كم، خواص عایقی خوب در برابر حرارت و مقاومت خوب در برابر تغییر شكل است و بخوبی ضربه های وارد بر یك بسته بندی غذایی را تحمل می كند.
برای خطوط اتوماتیك پر كن این خاصیت ضربه پذیری بسیار مؤثر بوده و از ضایعات حین بسته بندی در اثر تخریب ظرف در تماس با اجزاء مكانیكی خط اتوماتیك می كاهد.
چگونگی و میزان بكارگیری بعنوان كالای نهایی یا واسطه ای و معرفی و مقایسه كالاهای قابل جانشینی با محصول اصلی
ظروف پلی استایرین بصورت فوم برای نگهداری میوه جات، سبزیجات و گوشت تازه، بسته بندی برای غذای آماده و جعبه های تخم مرغ قابل استفاده اند.
انواع ظروف عایق برای نگهداری غذا و لیوانهای پلاستیكی با قابلیت نگهداری گرما و سرما
ورق فوم پلی استایرین بدون شكل دهی برای مصرف در ساختمان (لایه های داخلی ، كاغذ دیواری و پوشش داخلی سقف) استفاده می شود. قابلیت چاض ، تا خوردن، پیچیدن و ایجاد نقوش برجسته روی آن عایق گرما و رطوبت بودن و نفوذپذیری بسیار كم در برابر بخار و هوا و همچنین عایق باكتری و میكروارگانیسم ها بودن از جمله خواصی است كه بر دامنه مصرف آن افوده است.
در مقایسه با سایر رقباء همچون ظروف یكبار مصرف كاغذی و ظروف چند بار مصرف مزایای عمده ای دارد. به لحاظ قیمت نسبت به ظروف كاغذی تا 3 برابر و نسبت به ظروف چند بار مصرف تا 6 برابر ارزانتر است. در مقایسه با كاغذ آسانتر بازیافت می شود. در مقایسه با ظروف پلی استایرین معمولی گرچه بلحاظ قیمت گرانتر محسوب می شود. لیكن به دلیل ظاهر صدفی زیبا، قابلیت تعبیه درب به دلیل قابل تا خوردن بودن آن و همچنین خواص عایقی آن مصرف آن رو به افزایش بوده و رفته رفته جایگزین آن می گردد. با بالا رفتن فرهنگ عمومی و اطلاعات افراد جامعه نسبت به بحث ظروف یكبار مصرف انتظار می رود مصرف آن گسترش بیشتر

ی پیدا كند. تولید این محصول در مشهد، منجر به حذف كرایه حمل قابل توجه برای هر عدد محصول و در نتیجه كاهش قیمت برای مصرف كننده و بالطبع توجه هر چه بیشتر مصرف كننده به این نوع ظرف خواهد بود.
ارائه دیدگاه های كلی در مورد قیمت و امكان فروش و چگوو غیره دخالت دارد كه تغییرات آنها سه جزء اصلی و شاخص قیمت فروش محصول (هزینه های اولیه یا قیمت تمام شده، هزینه های پس از تولید و سود) را متأثر از شرایط حضور خود می نمایند كه ذیلاً مهمترین آنها برشمرده می شوند:
1- میزان عرضه و تقاضا
2- معیارهای رقابت
3- گسترش كاربرد و نوع كانونهای مصرف كننده محصول
4- سیاستهای اقتصادی كشور
5- معیارهای كیفی كالا
6- روند رشد صنایع جنبی
7- وضعیت واردات و صادرات
از بین عوامل مختلف مؤثر در نیل به قیمت نهایی و فروش محصول یك واحد تولیدی، تنها تعدادی از آنا قابل كنترل هستند كه عمدتاً اجزای هزینه های اولیه را شامل می شوند. وجود طرح های بزرگ تولید پلی استایرین در آینده نزدیك نوید قطع واردات و تأمین مواد اولیه با كیفیت و قیمت مناسب در داخل كشور را می دهد. گسترش صنعت تغذیه و پیشرفتهای آن و همچنین توجه جامعه به كاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت به منظور همگام شدن با زندگی مدرن امروزی است نشان از رشد تقاضا برای این محصول در آینده دارد.
از طرفی حجم بالای این محصول در مقابل وزن آن باعث شده است هزینه های حمل آنرا افزایش چشمگیری داده و این مهم باعث شده است كه كانونهای تولید آن در جهان كه از نظر مسافت فاصله زیادی به كشورمان دارند، امكان صادرات آن به ایران را نداشته باشند و در عوض نزدیكی مشهد به آسیای میانه و افغانستان امكان عرضه این محصول در این بازارها و كسب در آمد ارزی از طریق صادرات را فراهم كرده است.
اجتناب ناپذیر بودن استفاده از تجهیزات و ماشین آلات مختص این صنعت به همراه قیمت بالای آن كه امكان ساخت آن در داخل وجود ندارد، مبین سهم عمده و نقش تعیین كننده هزینه سرانه دستگاه ها بر قیمت محصول نهایی بوده و لزوم یا میزان تأثیر اختصاص تسهیلات وام و سرمایه گذاری جهت فائق آمدن بر تنگناهای مالی را تأكید و تصریح می نماید.
فصل سوم
بررسی فنی جهت آشنایی به روشهای تولید و برآوردهای فنی جهت انجام محاسبات اساسی در تعیین مقادیر میحتاج واحدها تاریخ از مسائل قیمتی و متكی بر استدلالات كافی و بر اساس اصول هر صفت
مقدمه
جهت پیشبرد صحیح فعالیتهای صنعتی و تولید ی

اسی و اساس اصول علمی و نتایج علمی توصیه می گردد.
حساسیت این امر بواسطه نقش مستقیم آن در میزان سرمایه گذاری معقول و سوددهی و پایداری طرح دقت ویژه ای را می طلبد. لذا باید بحث و تحلیل در روشهای متداول و ارائه بررسی های پایداری ، اساس مطالعات طرح را تشكیل می دهد.
دستاورد مجموعه بررسی های انجام شده با هدف انعكاس قابلیتهای فنی و تكنولوژیكی لازم برای احداث واحد تولید لوله های مسی، ارائه طریق روشنی است كه بر اساس آن كلیه محاسبات و برآوردهای واحد صورت می گیرد.
ارزیابی روشهای مختلف تولید و گزینش روش بهینه
بطور كلی فوم پلی استایرین به دو روش كلی تولید می گردد:
1- استفاده از گرانول پلی استایرین قابل انبساط (EPS)
2- روش تولید فوم از گرانول معمولی پلی استایرین (GPS)
1- EPS
در این روش گرانول پلی استایرین در محل تولید آن با گاز پنتان فرآوری می شود و قابلیت آن را می یابد كه در مجاورت بخار سوپر هیت منبسط گردد و ازدیاد حجم پیدا كند. قطعات در این روش به روش قالبگیری تولید می شوند. برای تولید به این روش احتیاج به تأسیسات زیربنایی چون تصفیه آب، تولید بخار و سیلوهای ذخیره مواد نیم پخته می باشد. (مواد قبل از ورود به قالب در معرض بخار قرار می گیرند و سپس از آن باید مدتی ذخیره گردند) تغییرات چگالی از این روش با میزان پخت اولیه ارتباط مستقیم دارد و به همین خاطر برای بدست آوردن واریته گسترده از چگالی نیاز به تأسیسات متنوع ذخیره است كه خود مستلزم وجود فضای كافی و صرف هزینه است. در عوض سهم انرژی گرانقیمتی چون برق در واحد محصول كوچك است. تولید در این روش كمتر از روشهای دیگر است و تجهیزات و تأسیسات آن هزینه بالاتری را در بردارد. ظروف یكبار مصرف به این روش هم تولید می شوند اما به دلیل گرانی مواد اولیه، جم سرمایه گذاری بالا و تولید پائین این روش قیمت تمام شده آن بالاتر از سایر روشهاست. دارد و علاوه بر آن دارای دوره مصرف مشخصی است كه پس از آن اندك اندك قابلیت انبساط خود را از دست می دهد. قالب گیری قطعات بزرگ با این روش میسر است و مزیت آن محسوب می شود. در حال حاضر اكثر قطعات ضربه گیر و ظروف بزرگ بسته بندی نظیر فوم مصرفی در صنایع یخچال سازی و تلویزیون سازی با این روش تولید می شود.
GPS

در این روش برای تولید فوم از گرانول معمولی پلی استایرین استفاده می شود. مزیت این مطلب آنست كه در صورت توقف خط تولید فوم، ماده اولیه را می توان برای مصارف دیگر بكار برد. اساس این روش بر ذوب گرانول و تزریق گاز عامل در مذاب است كه باعث ایجاد خلل و خروج در مذاب شده و چگالی آنرا پائیین می آورد.
محصول این روش تولید ، ورق فوم پلی استایرین است كه برای شكل دهی آن از روش ترموفینگ یا وكیوم فرینگ استفاده می شود. انرژی انجام این پروسه صرفاً برق می باشد كه نسبت به روش پیشین كه عمده مصرف انرژی را گاز تشكیل می داد. گرانتر است. سرعت تولید اولین روش بسیار بالاتر از روشهای دیگر است كه به كاهش قیمت تمام شده كمك می كند. ورق تولید شده قبل از شكل گیری انبار می شود و می توان بمرور آنرا برای تولید هر كدام از ظروف یكبار مصرف استفاده كرد. نیروی انسانی كمتری نسبت به EPS نیاز دارد و ماده اولیه آن نیز ارزانتر است.
با این شرایط برای تولید ظروف یكبار مصرف استفاده از این روش اقتصادی تر و مؤثرتر خواهد بود. حال آنكه اگر هدف تولید بلوكهای پلاستوفوم یا ظروف بزرگ بسته بندی باشد روش EPS انتخاب می شود.
بطور كلی مزایای این روش بشرح ذیل است:
1- استفاده از ماده اولیه ارزانتر (GPS)
2- امكان استفاده دیگر از ماده اولیه در صورت لزوم
3- حجم سرمایه كوچكتر بواسطه عدم نیاز به تأسیسات زیربنایی گسترده و ماشین آلات ارزانتر
4- سرعت بالاتر تولید
5- استفاده از نیروی انسانی كمتر
6- دستیابی به تنوع محصول بدون نیاز به سرمایه گذاری بیشتر
در گذشته از گازهایی با پایه فریون GFC بعنوان گاز عامل در تولید فوم استفاده می شد كه به دلیل سمی بودن این گازها این روش منسوخ شده و بجای آن از گاز عامل بوتان استفاده می شود.
نكات فنی پیرامون تولید محصول
یكی از مشخصه های بارز تولید یكبار مصرف بروش فوم منقطع بودن خط تولید آن است بدین معنی كه هر یك از دستگاه های تولید كننده می تواند مستقل عمل كرده و بروز خرابی و نقایص احتمالی در هر یك از ماشینها منجر به توقف كل خط تولید نمی گردد. وجود الزامی انبار ورق تولید شده باعث می شود هنگام توقف دستگاه تولید ورق ، دستگاه های فرمینگ و برش به كار خود ادامه دهند و بالعكس.
وجود ذخیره مناسب ورق اجازه می دهدد فرصت كافی برای نقایص دستگاه تولید آن وجود داشته باشد. از طرفی در جهت بالانس كردن قسمتهای مختلف تولید از دوخط موازی و یكسان فرمینگ و برش استفاده شده كه در صورت خرابی هر یك ، تولید قطع نشده و حداقل با نصف ظرفیت ادامه خواهد یافت گذشته از آن ماشین آلات فرمینگ و برش از نوعی انتخاب شده اند كه قادرند ورقهای تولید شده از سایر پلیمرها را نیز شكل د

هی كرده و ظروف دیگر با مواد اولیه ای چون پلی استایرین معمولی و پلی پروپیلن و PVC را تولید می نمایند.
از آنجا كه ظروف یكبار مصرف در تماس مستقیم با ماده غذایی هستند، رعایت اصول بهداشتی و كنترل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین منظور آزمایشگاه برای نمونه برداری و تست مواد اولیه و محصول تمام شده دایر شده كه مطابق با موازین و مقررات وضع شده توسط اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشت كنترل می گردد.

تشریح دقیق و جامع فرآیند
پروسه تولید ظروف از فوم پلی استایرین را می توان به چهار مرحله كلی تقسیم كرد.
1- تولید ورق از گرانول بصورت فوم
2- شكل دهی بروش ترموفرینگ یا وكیم فرینگ
3- برش و تكمیل محصول نهایی و بسته بندی
4- بازیافت
1- تولید ورق:
دستگاه تولید ورق نوع دارای قیف تغذیه ای است كه با استفاده از مواد كشهای زمینی ، گرانول مواد را مكش نموده و به داخل قیف هدایت می كند. گرانول در این مرحله وارد مارپیچ اول می شود و ذوب می شود.
ذوب مواد در داخل سیلندر و با استفاده از المنتهای استوانه ای شكل دور آن انجام می شود. مواد در حین ذوب شدن توسط مارپیچ به جلو رانده شده و در انتهای مارپیچ پمپ تغذیه گاز، گاز عامل را كه بوتان می باشد به داخل مذاب تزریق می كند و باعث ایجاد تخلخل و افزایش حجم آن می شود. این گاز در مراحل بعدی از توده جدا شده و هوا جایگزین آن می گردد. به این مرحله انبساط اولیه گفته می شود.
ماده حاصله برای افزایش حجم به فضای بیشتری نیاز دارد و در ادامه وارد مارپیچ دوم می شود كه قطری بزرگتر از مارپیچ اول دارد. تأمین حرارت مارپیچ دوم هم از طریق المنتهای استوانه ای شكل برقی مشابه مارپیچ اول تأمین می شود. در این مرحله انبساط ثانویه صورت می گیرد و توزیع تخلخلهای موجود در مذاب بصورت همگن در می آید و آماده اكسترود از هد تزریق می شود.
فوم حاصله از مقطع دوناتی شكل هد تزریق به شكل استوانه اكسترود می شود و پس از خروج با جریان هوای سرد خنك می شود.

بسته به قطر استوانه تولیدی و عرض مورد نیاز برای دستگاه شكل دهی یا سایر مصارف، محصول نهاییی 1 یا 2 برش طولی زده می شود و آنرا بصورت 1 یا 2 ورق فوم در می آورد كه در انتهای دستگاه تولید ورق بصورت رول پیچیده می

شود.
ورق حاصله دارای مقادیر گاز عامل اس كه باید از آن خارج شود و با هوا جایگزین گردد. به این منظور محصول به مدت 24 ساعت در انبار دارای تهویه مناسب استراحت می كند تا آماده ورود به مرحله بعدی تولید شود.

3-فرمینگ
مرحله بعدی فرینگ یا شكل دهی نام دارد. اصولاً از 3 روش برش ترموفینگ ، وكیوم فرینگ و ترموفرینگ می توان برای شكل دهی ورقهای پلیمری استفاده كرد.
اگر فشار هوا از بالا و مكش از پائین قالب اعمال شود روش پرشر ترموفرینگ و اگر تنها مكش از پائین قالب اعمال شود، وكیوم فرمینگ و اگر فشار از بالا تنها عامل شكل دهی باشد. ترموفرینگ نامیده می شود. ورق فوم پلی استایرین به دلیل وجود خلل و فرج هوا مقاومت بیشتری از ورقهای ساده در برابر كششهای طولی و عرضی از خود نشان می دهد. به همین دلیل از پرشر ترموفرینگ برای شكل دهی آن استفاده می شود تا سطح ورق بطور كامل روی بدنه قالب نشسته و شكل آنرا بخود بگیرد.
در این قسمت ابتدا ورق تولید شده در مرحله قبلی در قسمت تغذیه قرار می گیرد و بداخل دستگاه هدایت می شود در قسمت بالا و پائین ورودی ورق به دستگاه المنتهای حرارتی تعبیه شده كه ورق را به اندازه لازم گرم نموده و آماده شكل پذیری می نمایند. ورق فوم نسبت به دمای قبل از شكل دهی بیش از ورقهای دیگر حساسیت نشان می دهد دما از نقطه بهینه باعث عدم شكل پذیری مناسب و افزایش آن باعث ذوب و از بین رفتن خاصیت فوم و یكدست بودن آن می گردد.
ورق پس از گرم شدن به داخل قالب می رسد و با بسته شدن دو فك قالب در داخل آن محبوس می شود. وكیوم و فشار هوا از دو طرف آن باعث می شود. ورق شكل قالب ر بخود بگیرد و توسط جریان آب سرد خنك شده و شكل آ‹ تثبیت گردد. سپس دهانه قالب باز شده و ورق بجلو رانده می شود تا به دستگاه برش هدایت شود.
3- دستگاه برش
برش به منظور حذف لبه های اضافی و جدا كردن محصولات است كه بصورت متصل به هم و پیوسته از دستگاه فرمینگ خارج می شوند. این دستگاه می تواند جزئی از دستگاه فرمینگ باشد یا به صورت جداگانه تعبیه شده باشد

. اما در هر حال باید بلافاصله بعد از دستگاه فرمینگ قرار گیرد.
دستگاه برش در نظر گرفته شده از نوع اتوماتیك بوده و محصولات را بعد از برش روی هم پیچیده و شمارش می كند و آماده است

كه توسط كارگر بسته بندی شده و به انبار محصول حمل شود.
ضایعات بوجود آمده در مرحله برش به دستگاه بازیا

فت هدایت می شود تا دوباره در چرخه تولید قرار گیرد.

4- بازیافت
ضایعات حاصله از مرحله برش و جداسازی محصولات حتی بعد از خرد شدن قابل تغذیه به دستگاه تولید ورق نیستند و سیلندر و مار پیچ مخصوص برای ذوب آن لازم است. به این منظور یك دستگاه بازیافت در خط در نظر گرفته شده كه پس از خرد شدن،مواد را ذوب نموده و به صورت استوانه با قطر كوچك (3-2 میلیمتر) تزریق می كند.
استوانه حاصل با برش های عرضی متناوب بصورت

– گرانول مصرف در دستگاه تولید ورق در می آید و به چرخه تولید باز می گردد.
مطالعات بازار، تعیین و محاسبه ظرفیت، برنامه تولید و شرایط عملكرد واحد
تعیین مقدار ظرفیت واحد تولید در درجه اول تابع نیاز بازار بوده كه میزان آن با توجه به استقبال از ظروف جدید و رشد تقاضا برای آن در بر گیرنده تمام ظرفیت ماشین آلات در نظر گرفته در این طرح خواهد بود.
بر اساس تحقیقات میدانی در محدوده شهرستان مشهد حاكی از آن است كه مصرف میانگین روزانه ظرف فوم یك پرسی غذا بواسطه وجود بیش از 450 رستوران و آشپزخانه و سایر مصرف كنندگان چیزی در حدود 000/100 عدد است. البته قسمت قابل توجهی از این تعداد در شهرستانهای اطراف مشهد مصرف می شود.
این در حالی است كه این نوع ظرف گرچه پرمصرف ترین نوع ظرف فوم است لیكن ظروف متنوعدیگری هم از این فوم تولید می شود. ظروف دو خانه یك پرسی، ظروف سالاد ،دیس كوچك، بشقاب ، لیوان و ; هم به این روش تولید می شوند كه البته سهم كوچكتری از مصرف را بخود اختصاص می دهند.
از این میان لیوان فوم پلی استایرین تاكنون در ایران

تولید نشده پیش بینی می شود كه با توجه به مشخصات و شرایط فیزیكی و نقایص موجود در لیوانهای تولیدی فعلی، این محصول با استقبال گسترده ای مواجه خواهد شد. در حال حاضر تحقیقات و مطالعات فنی برای تولید این محصول انجام شده است.
از سوی دیگر دستگاه ترموفرمینگ در نظر گرفته شده برای این خط تولید قادر است انواع ورقهای پلیمری نظیر PET ,PVC , ABS ,PP, … را ینز فرم دهی نماید. از اینرو تولیدات این دستگاهها دامنه مصرف و تقاضای گسترده تری خواهند داشت.
این نوع ظروف نیز تاكنون در استان خراسان تولید نشده اند و همواره با قیمتهای بالاتر از مناطق تولید در مشهد عرضه می شوند.
با این توضیحات براحتی قابل پیش بینی است كه میزان تقاضا برای تولید این واحد بیش از ظرفیت آن خواهد بود.
از آنجا كه شاخصهای هزینه و قیمت فروش و نسبت سود بای انواع مختلف ظروف فوم بسیار نزدیك بهم است، در محاسبات قیمت تمام شده ، ظرفیت ، فروش و سود پرفروش ترین نمونه یعنی ظرف یك پرسی درب دار بعنوان مبنای محاسبات در نظر گرفته شده است.
ظرفیت دستگاه تولید ورق فوم پلی استایرین برای این طرحkg /hr220كیلو گرم در ساعت در نظر گرفته شده است. و متناسب با یان ظرفیت دو خط جداگانه فرمینگ و برش و یك خط بازیافت در طرح دیده شده است.
با توجه به شرایط كاری 250 روز در سال در دو شیفت 12 ساعتی كاری و 10 ساهت كار مفید در هر شیفت ظرفیت وزنی دستگاه برای یكسال بشرح ذیل خواهد بود:
Kg 000/100/1 = 250 * 10*2 8

ظرفیت در ساعت = ظرفیت وزنی تولید ورق
Kg 000/078/1= ظرفیت؟ با توجه به بازیافت 2% برای ضایعات
محاسبات با توجه به تنوع محصولات تولید ی بر مبنای پر مصرف ترین آنها انجام شده است.
پر مصرف ترین ظرف یكبار مص

رف ظروف یك پرسی یك خانه و دو خانه می باشند.
این ظروف به ابعاد 30*22 سانتیمتر و به عمق 5 سانتیمتر دارای وزن معادل 3/11 می باشند ضایعات تولید این نوع ظرف بطور میانگین 5

% می باشد كه با توجه به ضایعات بیشتر برای ظروف مدور این میزان 8% برای میانگین كلی ضایعات در مرحله برشی در نظر گرفته می شود. لیكن با توجه به اینكه هزینه های بازیافت در هزینه های طرح لحاظ شده است وزن كل محصول را 000/078/1 مكیلو در نظر می گیرند.
تعداد كل محصول تولیدی برابر خواهد بود با
قطعه در سال 000/400/95 = g3/11 ؟ kg000/078/1
ذكر نام اصلی و تجاری همراه با مشخصات فنی ، منابع تأمین و نقش هر یك از مواد اولیه در تولید محصول با احتساب میزان ضایعات و میزان مصرف
1- گرانول پلی استایرین معمولی G

eneral Perpose Polystyrene GPPS
این گرانول توسط پتروشیمی تبریز به میزان 25000 تن در سال تولید می شود و فعلاً جوابگوی نیاز بازار داخلی نیست و قسمت عمده ای واردات انجام می شود. طرح پتروشیمی پارس با ظرفیت 000/250 تن سالانه در سال 1384 راه اندازی شد كه نقش عمده ای در كاهش قیمت ماده اولیه دارد.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 cpro.ir
 
Clicky